Jakie umiejętności powinien mieć pracownik banku?

Wiedza i wykształcenie to nie wszystko. Co trzeba wiedzieć i umieć, by móc starać się o pracę w banku?

Jak każda praca, tak również i ta w bankowości wymaga od kandydata nie tylko odpowiedniego wykształcenia, ale i umiejętności. W zależności od stanowiska, osoba ubiegająca się o zatrudnienie lub staż w banku powinna nie tylko doskonale orientować się w kwestiach finansowych, lecz także odznaczać się dobrą odpornością na stres czy umiejętnościami sprzedażowymi.

Praca w banku – studia to nie wszystko

pogłębianie wiedzy niezbędne do pracy w bankuW przypadku większości stanowisk w bankach pracodawcy wymagają wykształcenia wyższego. Najbardziej preferowanymi pracownikami będą absolwenci kierunków związanych z bankowością, ekonomią, finansami i rachunkowością czy księgowością. Nie oznacza to jednak, że osoby, które ukończyły inne kierunki nie mają szans na otrzymanie pracy w banku.

Często to właśnie umiejętności i doświadczenie są bardziej cenione niż ukończone studia. Jeśli ktoś, kto jest absolwentem np. filologii polskiej szybko się uczy i orientuje się w mechanizmach rządzących bankowością i ekonomią, także może spróbować swoich sił w rekrutacji. Wszystko zależy od danej placówki i podejścia pracodawców, którzy często chcą też stawiać na szkolenie swoich przyszłych pracowników od podstaw.

Co musi umieć osoba starająca się o zatrudnienie w banku?

Jak wspomnieliśmy, bardzo ważna jest umiejętność szybkiego uczenia się. Jest ona szczególnie ważna w przypadku pracowników trudniących się obsługą klienta, których zadaniem będzie m.in. przedstawianie oferty produktowej zainteresowanym konsumentom. Jednym z pierwszych zadań na nowym stanowisku będzie bowiem dokładne opanowanie parametrów i warunków produktów banku. Pracownik w bankowości musi też znać mechanizmy gospodarcze, które mają wpływ na rynek bankowy oraz posiadać wiedzę z zakresu ekonomii. Na niektórych stanowiskach potrzebna będzie również znajomość języków obcych.

Poza tym ważne są również tzw. umiejętności miękkie. Odporność na stres, dobra współpraca w grupie czy w przypadku stanowisk kierowniczych – umiejętność zarządzania zespołem to obowiązkowy warunek przy pracy w banku. Liczyć się będzie także komunikatywność (szczególnie przy współpracy z klientem) oraz dobra organizacja pracy (konieczna przy zarządzaniu i przygotowywaniu dokumentów). Podstawą jest też analityczne myślenie oraz umiejętności sprzedażowe, od których w większości przypadków zależy powodzenie w spełnianiu zadań.