Praca w banku – studia to nie wszystko
W przypadku większości stanowisk w bankach pracodawcy wymagają wykształcenia wyższego. Najbardziej preferowanymi pracownikami będą absolwenci kierunków związanych z bankowością, ekonomią, finansami i rachunkowością czy księgowością. Nie oznacza to jednak, że osoby, które ukończyły inne kierunki nie mają szans na otrzymanie pracy w banku.
Często to właśnie umiejętności i doświadczenie są bardziej cenione niż ukończone studia. Jeśli ktoś, kto jest absolwentem np. filologii polskiej szybko się uczy i orientuje się w mechanizmach rządzących bankowością i ekonomią, także może spróbować swoich sił w rekrutacji. Wszystko zależy od danej placówki i podejścia pracodawców, którzy często chcą też stawiać na szkolenie swoich przyszłych pracowników od podstaw.
Co musi umieć osoba starająca się o zatrudnienie w banku?
Jak wspomnieliśmy, bardzo ważna jest umiejętność szybkiego uczenia się. Jest ona szczególnie ważna w przypadku pracowników trudniących się obsługą klienta, których zadaniem będzie m.in. przedstawianie oferty produktowej zainteresowanym konsumentom. Jednym z pierwszych zadań na nowym stanowisku będzie bowiem dokładne opanowanie parametrów i warunków produktów banku. Pracownik w bankowości musi też znać mechanizmy gospodarcze, które mają wpływ na rynek bankowy oraz posiadać wiedzę z zakresu ekonomii. Na niektórych stanowiskach potrzebna będzie również znajomość języków obcych.
Poza tym ważne są również tzw. umiejętności miękkie. Odporność na stres, dobra współpraca w grupie czy w przypadku stanowisk kierowniczych – umiejętność zarządzania zespołem to obowiązkowy warunek przy pracy w banku. Liczyć się będzie także komunikatywność (szczególnie przy współpracy z klientem) oraz dobra organizacja pracy (konieczna przy zarządzaniu i przygotowywaniu dokumentów). Podstawą jest też analityczne myślenie oraz umiejętności sprzedażowe, od których w większości przypadków zależy powodzenie w spełnianiu zadań.