Praca w banku – obsługa klienta
Z punktu widzenia osoby chcącej założyć konto osobiste czy zawnioskować o kredyt to właśnie pracownicy z obsługi klienta są najważniejszymi pracownikami banku. Ich zadaniem jest przedstawianie oferty, wyjaśnianie wszelkich wątpliwości oraz bezpośredni kontakt z interesantem. Wśród pracowników obsługi klienta można wyróżnić np. doradców kredytowych, inwestycyjnych, kasjerów bankowych, walutowych, doradców klienta czy specjalistę ds. obsługi klienta. Każdy z nich musi odznaczać się doskonałą znajomością wszelkich produktów danego banku oraz mechanizmami rządzącymi rynkiem finansowym oraz móc przedstawiać je w prosty i czytelny dla klienta sposób. To w ich kompetencjach leży również przygotowywanie dokumentacji czy realizacja opłat.
Obsługa klienta to jednak również praca w call center, przez które można np. założyć lokatę czy konto osobiste. Podobnie jak pracownicy w placówkach, osoby zatrudnieni w call center powinni znać wszystkie szczegóły dotyczące produktów, w których się specjalizują. Bez względu na to, czy współpraca z klientem następuje przez telefon czy osobiście, tacy pracownicy mają dbać o kształtowanie pozytywnego wizerunku banku.
Kto jeszcze pracuje w banku?
Praca w takiej instytucji to jednak więcej niż osoby widoczne dla klienta. O wiele bardziej wyspecjalizowanymi stanowiskami są np. analityk finansowy, analityk systemowy, specjalista ds. oceny ryzyka czy kontroler finansowy. Nie mają oni bezpośredniego kontaktu z klientem, a ich praca polega np. na rozpatrywaniu wniosków kredytowych, księgowaniu transakcji czy dokonywaniu niezbędnych wyliczeń mających uchronić bank przed niekorzystnymi decyzjami finansowymi.
W strukturze organizacyjnej takiej instytucji znajdziemy też m.in. wszelkie stanowiska kierownicze, jak dyrektor czy menadżer placówki lub kierownik danego zespołu. Poza wiedzą z zakresu finansów i produktów banku, muszą odznaczać się dobrymi zdolnościami przywódczymi i umiejętnością pracy w zespole.